January, 2016

FYSIOTERAPEUTTIMME KUUKAUDEN VINKKI – TAMMIKUU

Marraskuussa SOMTY ja SMLY järjestivät perinteiset syysopintopäivät Tampereella. Yhtenä luennoitsijana oli Harri Hakkarainen (LL, LitM, urheilulääkäri ja – valmentaja), joka toimii Suomen Olympiakomitean vastaavana lääkärinä. Hakkarainen luennoi otsikolla “urheileva nuori ylikunnossa”. Nyt kun salit täyttyvät innokkaista harjoittelijoista on hyvä tuoda esille luennossa esille tulleita pointteja.

Ylikunnon sijaan olisi hyvä puhua alipalautumisesta.Ylikunto terminä on kovin raflaava ja saattaa kuulostaa jopa positiiviselta. Voi ajatella, että on hienoa olla ylikunnossa,koska silloinhan on tehty töitä tolkuttomasti. Oikeastaan ei voi harjoitella liikaa, vaan pitää olla hyvä tasapaino harjoittelun, levon ja ravinnon välillä. Ravintopuolta huomioidaan yhä enemmän tavallisten kuntoilijoidenkin parissa, mutta harjoittelun ja levon tasapaino unohdetaan usein, kun innostutaan aloittamaan säännöllinen harjoittelu. Olisi tärkeää muistaa, että fyysisen suorituskyvyn kehittyminen tapahtuu vasta harjoituksen jälkeen palautumisen aikana. Hakkaraisen mielestä Suomessa osataan harjoitella, mutta valmennuksen osaaminen palautumisesta on vielä puutteellista.

Palautumisvaiheessa ei riitä pelkkä harjoittelun määrän ja laadun huomioiminen, vaan muut elämän stressitekijät tulisi myös muistaa. Periaatteessa mikä vaan normaalista elämästä poikkeava asia voi olla stressireaktio keholle, mutta stressireaktion voimakkuus riippuu jokaisen omasta stressinhallintareservistä (geenit, fyysinen kunto, psyyke, ympäristö jne.).  Alipalautuneessa tilassa syke nousee levossa normaalia korkeammalle, suorituskyky laskee, vastustuskyky heikkenee, unenlaatu saattaa heikentyä, mutta samalla henkilö on väsynyt jne.

Yhteenvetona:
Muista harjoittelun, levon ja ravinnon tasapaino. Löydä oma lajisi ja nauti urheilemisesta niin, että joudut mielummin muistattamaan itseäsi levosta kuin harjoittelusta. Ja mitä täkeintä; kuuntele omaa kehoasi.
Simone Kallonen