March, 2017

UUDET AUKIOLOAJAT 1.4 ALKAEN!

FysioProVitan vastaanoton aukioloaika uudistuu 1.4 alkaen.

 

Aukioloaika:

ma – to klo. 8:00 – 20:00

pe klo. 8:00-16:00

la klo. 9:00-14:00

 

Fysioterapeutit vastaanottavat asiakkaita myös vastaanoton aukioloaikojen ulkopuolella.

 

Kuntosali auki klo. 5:00 – 23:00.

 

ELÄMÄNTAPAREMONTTI – NEUVONTA – OSA 3

Simonen pitämän ruokapäiväkirjan perusteella laskin keskimääräisen päiväkohtaisen energian ja ravintoaineiden saannin. Simone korvaa monesti kokonaisen aterian kahvilla, makeisilla tai jäätelöllä. Tämä taas näkyy sokerin liian suurena suhteellisena saantina. Rasvaa ja erityisesti pehmeitä tyydyttymättömiä rasvoja ruokavaliossa on liian vähän. Siksi välttämättömien rasvahappojen ja useimpien rasvaliukoisten vitamiinien saanti jää alle suositusten. Koska makeiset korvaa aterioita, proteiininkin saanti on suhteellisen niukkaa. Täysjyväviljatuotteita tai vihanneksia ei Simonen lautasella pahemmin näy. Useiden ravintoaineiden päivittäinen saantisuositus ei näiden puutteiden takia täyty. Kriittisimpiä kohtia ovat ravintokuidun, folaatin ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti. Lista ei kuitenkaan lopu niihin. Useista muistakin vitamiineista ja kivennäisaineista on pulaa kuten A-, E- ja B-ryhmän vitamiineista, kalsiumista, raudasta, ja magnesiumista. Tämä ei tarkoita ollenkaan sitä, että ravinnosta olisi vaikea saada kaikki tarvittavat ravintoaineet – päinvastoin! Saantisuositukset täyttyvät suhteellisen helposti, kunhan ruokailu vähän normalisoituu.

Pysyvän elintapamuutoksen ideana on tehdä asteittaisia parannuksia ruokavalioon. Sokerin himoa vähennetään säännöllisemmällä syömisellä ja makeisia korvataan paremmilla hiilihydraattilähteillä kuten täysjyväleivällä, -pastalla ja –riisillä sekä kasviksilla (hedelmiä, juureksia, vihanneksia ja marjoja). Riittävän pehmeän rasvan saamiseksi Simonen olisi hyvä syödä kalaa pari kertaa viikossa. Pähkinät ja siemenet sopivat sellaisenaan syötäväksi, tai jogurtin, rahkan ja salaatin höysteeksi. Leivän päällä kannattaa käyttää kasviöljypohjaista margariinia ja salaatinkastikkeeksi tilkka oliivi- tai rypsiöljyä. Pieni proteiinilisä saadaan helposti kun lisätään ruokavalioon hieman rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita sekä kalaa, siipikarjaa, lihaa, palkokasveja tai kananmunaa.

Miten siis tästä eteenpäin? Simonen tulee alkuun panostaa erityisesti kahteen asiaan: Syömistä säännöllistetään eikä makeat herkut korvaa enää aterioita. Simonen tulisi syödä 3 ”pääateriaa”, jossa jokaisessa on jokin elementti kasvis-, täysjyvävilja- ja proteiiniryhmistä. Tämä pyritään toteuttamaan sekä lautasella että kiireisemmässäkin evässyömisessä. On tärkeää, ettei syömisvälit veny paljoa yli kolmen tunnin. Siksi jokin pieni välipala on oltava kiireessäkin matkassa mukana.

 

Linda

ELÄMÄNTAPAREMONTTI – RUOKAPÄIVÄKIRJAN ARVIO – OSA 2

Ravitsemusneuvonnasta ei pelkästään ole apua ylipainoisille ja lihaville. Simone on hyvä esimerkki siitä, miten nuori hoikka tai normaalipainoinen henkilökin saattaa hyötyä siitä suuresti. Kiireinen elämäntyyli johtaa helposti siihen, että suuhun livahtaa päivän mittaan vähän mitä sattuu – tai sitten ei juuri mitään. Kiire ja ruokailun epäsäännöllisyys lisäävät mielitekoja ja makeanhimoa. Ellei huonot ruokailutavat näy vielä nuorena vyötäröllä, jaksamiseen ne ainakin vaikuttavat!
Simone piti ruokapäiväkirjaa kolmen arkipäivän ja yhden viikonloppupäivän ajan. Niiden perusteella laskin keskimääräisen päiväkohtaisen energian ja ravintoaineiden saannin. Simonen ruokailussa hyvää on se, että siihen kuuluu sekä hedelmiä että kalaa. Huonompia asioita ruokavaliossa on useita. Näistä osan hän oivalsi jo itsekin: Ruokailuvälit venyvät liian pitkiksi, keskittymiskyky on tiessään ja makeanhimo iskee. Simonen energiansaanti on kulutukseen nähden liian niukkaa. Ruuan laadussa on paljon parantamisen varaa. Ei ihme jos väsymys välillä piinaa.
En malta odottaa, että pääsemme yhdessä suunnittelemaan Simonen arkeen ja mieltymyksiin sopivia parannuksia ruokavalioon. Syömisestä ei saisi tulla liian monimutkaista, vaan sen tulisi olla kivaa ja siitä tulisi nauttia – silloinkin kun opetellaan uusia terveellisempiä ruokailutottumuksia!
Linda

Elämäntaparemontti – ruokapäiväkirja – osa 1

Ravitsemustieteilijän Lindan opastuksella päätin ryhtyä elämäntaparemonttiin. Tavoitteenani on saada lisää energiaa ja virkeyttä arkeen. Ensimmäiseksi tehtäväkseni sain ruokapäiväkirjan pito neljältä päivältä.
Tänään pidän kolmatta päivää ruokapäiväkirjaa ja nyt olen jo nähnyt mustaa valkoisella kuinka huonot ravintotottumukset minulla on. En syö riittävän usein ja helposti syön nälissäni nopeita hiilihydraatteja. Vaikka painoni onkin normaalin rajoissa, on energiatasoni aivan surkea. Työpäivän aikana väsyttää ja usein uppoaakin monta kuppia kahvia päivän aikana. Illalla treeneihin mentäessä ei meinaa keskittymiskyky riittää valmentajan kuuntelemiseen.

Huomenna kirjaan ruokailuani viimeistä päivää ja annan sitten tiedot eteenpäin Lindalle. Tiistaina saan kuulla tuomioni ja sen jälkeen uskon hyvillä neuvoilla pääseväni kohti energisempää arkea.

Hyvää viikonloppua kaikille!
Terveisin, Simone