Aku Partasen kuntoutus LPG:llä

Suomen Maajoukkuen kävelija Aku Partanen loukkaantui 22.4.2015 treenileirillä. Leirin ensimmäisenä päivänä treeneissä hän astui kuoppaan ja polvi vääntyi yliojennukseen.

Aku hoiti polvea heti ensimmiseksi kylmähoidolla, jonka jälkeen tuli FysioProVitaan fysioterapeuttimme Saila Dahlqvist-Pompeolle LPG-hoitoihin. Hoidot aloitettiin heti 28.4 ja hoitokertoja yhteensä 4.

Alkuun luultiin, että Aku joutuisi jättämään 17.4 olevan Kävelyn Eurooppa Cupin välistä. LPG –hoitojen ja fysioterapian avulla saimme Akun polven kuntoutettua erittäin nopeasti ja Aku pääsee kisaamaan Kävelyn Eurooppa Cupissa tällä viikolla!

Alla löytyy Aku Partasen fiilikset hoitokerroista:

– Ensimmäinen hoitokerta:

Ennen hoidon aloittamista polvessa oli hieman turvotusta ja iso mustelma, sekä ihovaurio, joten ensimmäisellä hoitokerralla polvea hoidettiin kevyemmin ja pulsoivalla imulla.  Lisäksi kipu oli voimakkainta polven ulkosyrjällä, joten sitä aluetta hoidettiin alkuun pulsoivalla imulla kevyemmin. Vamman vuoksi polvea piti varoa ja astuminen teki kipeää.  Polvessa oli myös nestettä ja jäykkyyttä. Ensimmäisen hoitokerran jälkeen ensimmäinen tuntemus oli, että polvi tuntui vetreämmältä.  Kipua oli myös (”paineentunnetta”) polvilumpion yläpuolella johtuen mahdollisesti turvotuksesta/revähdyksestä. Tuota kipua jo ensimmäinen hoitokerta lievitti. Polvea suoristettaessa, reisilihas aristi jännittyessään.

– Toinen hoitokerta:

Polvi oli selkeästi paremmassa kunnossa toisen hoitokerran aikaan ja pystyin jo varaamaan jalalle painoa ja kävelemään normaalisti kivuitta. Kävely/juoksu treenejä en kuitenkaan uskaltanut vielä tehdä, mutta paraneminen oli lähtenyt hyvin käyntiin. LPG-hoito oli tuonut vetreyttä polveen ja saanut nesteen ja turvotuksen poistumaan.  Toisella hoitokerralla jalkaa hoidettiin edelleen pääosin pulsoivalla imulla, mutta hieman jo jatkuvalla imullakin.  ”Paineentunnetta” ei enää ollut ja etureisi ei aristanut ojennuksessa.

– Kolmas hoitokerta:

Ennen kolmatta hoitokertaa olin päässyt jo harjoittelemaan kaksi lenkkiä ilman, että polvessa oli kipua. Treenatessa polvi oli vielä jäykkä ja terveeseen jalkaan verrattuna kömpelömpi.  Kolmannen hoitokerran jälkeen ja vähitellen päästyäni tekemään useamman lenkin jalka tottui taas normaaliin askellukseen. Kolmannella hoitokerralla tehtiin yhä enemmän jatkuvalla imulla, mutta vielä myös pulsoivallakin.

– Neljäs hoitokerta:

Neljällä hoitokerralla polvessa ei ollut enää kipuja. Viimeisellä kerralla tehtiin yleisesti  lihashuoltoa . Sain apua myös treenistä kipeytyneeseen/jumissa olleeseen pohkeeseen, joka tuntui iltapäivän treenissä paremmalta.

Yhteenvetona koin hoidot erittäin hyödylliseksi ja uskon sen selkeästi nopeuttaneen paranemista ja pääsyä takaisin normaaliin harjoitteluun. Oman kokemuksen puolesta suosittelisin LPG -hoitoa kuntoutuksessa ja palautumisessa.

Lukekaa LPG -hoidoista lisää tästä ja tutustukaa LPG -teknologiaan tästä videosta.