Blog

ELÄMÄNTAPAREMONTTI – RUOKAPÄIVÄKIRJAN ARVIO – OSA 2

Ravitsemusneuvonnasta ei pelkästään ole apua ylipainoisille ja lihaville. Simone on hyvä esimerkki siitä, miten nuori hoikka tai normaalipainoinen henkilökin saattaa hyötyä siitä suuresti. Kiireinen elämäntyyli johtaa helposti siihen, että suuhun livahtaa päivän mittaan vähän mitä sattuu – tai sitten ei juuri mitään. Kiire ja ruokailun epäsäännöllisyys lisäävät mielitekoja ja makeanhimoa. Ellei huonot ruokailutavat näy vielä nuorena vyötäröllä, jaksamiseen ne ainakin vaikuttavat!
Simone piti ruokapäiväkirjaa kolmen arkipäivän ja yhden viikonloppupäivän ajan. Niiden perusteella laskin keskimääräisen päiväkohtaisen energian ja ravintoaineiden saannin. Simonen ruokailussa hyvää on se, että siihen kuuluu sekä hedelmiä että kalaa. Huonompia asioita ruokavaliossa on useita. Näistä osan hän oivalsi jo itsekin: Ruokailuvälit venyvät liian pitkiksi, keskittymiskyky on tiessään ja makeanhimo iskee. Simonen energiansaanti on kulutukseen nähden liian niukkaa. Ruuan laadussa on paljon parantamisen varaa. Ei ihme jos väsymys välillä piinaa.
En malta odottaa, että pääsemme yhdessä suunnittelemaan Simonen arkeen ja mieltymyksiin sopivia parannuksia ruokavalioon. Syömisestä ei saisi tulla liian monimutkaista, vaan sen tulisi olla kivaa ja siitä tulisi nauttia – silloinkin kun opetellaan uusia terveellisempiä ruokailutottumuksia!
Linda