Lpg-terapia

LPG-menetelmän on kehittänyt ranskalainen Louis Guitay 1986. Kyseessä on imurullausmenetelmä, jota ensin käytettiin arpien ja palovammojen jälkitilojen hoitoon. Ranskassa hoitomuoto on yleinen ja sillä on vakiintunut paikkansa eräänlaisena lihas- ja sidekudoshieronnan muotona, joka voi vaikuttaa myös erilaisissa turvotustilanteissa ja lymfakierron häiriöissä. Hoitoa käytetään urheilijoilla helpottamaan lihasten palautumista rasituksesta. Sitä käytetään erilaisissa pehmytkudoskipuoireissa ja insertiittikivuissa (esim. tenniskyynärpääoireet). Erityisen laajalti Ranskassa käytetään LPG-terapiaa fibromyalgiapotilaiden hoidossa.

Alipaineella toimiva hoito kiihdyttää verenkiertoa ja aikaansaa aineenvaihdunnan vilkastumisen. Hoidon katsotaan vaikuttavan syvän sidekudoskäsittelyn ja pehmyskudoskäsittelyn kautta siten, että saavutetaan samantyyppistä nousevan kipuradan toiminnan estävää vaikutusta, kuten TENS-hoidossakin tapahtuu (porttikontrolliteoria).

LPG-terapiaa voidaan käyttää fysioterapiassa esimerkiksi seuraaviin kipu- ja särkytiloihin:

• lihaskireydet, liikerajoitteet
  • tenniskyynärpää, yms. rasitusvammat
  • lihasrevähdykset, krampit
  • jännetulehdukset, limapussitulehdukset
  • fibromyalgia, reuma
  • hermopinteet
  • fibrotisoitunut kudos

Menetelmää voidaan hyödyntää myös kirurgisten toimenpiteiden jälkeisessä kuntoutuksessa (arvet, turvotus) sekä verenkierron ja lymfan parantamisessa.

LPG-terapiaa voidaan käyttää myös selluliitin ja rasvakudoksen muokkaukseen. Selluliitin muodostuminen kertoo mm. heikosta verenkierrosta ja aineenvaihdunnasta, jotka aiheuttavat muutoksia sidekudokseen. Alipaineella voidaan kiihdyttää kehon normaaleja toimintoja ja vaikuttaa myös ihon ikääntymistä vastaan.

Lisätietoa: www.alasetimport.fi, www.lpgsystems.com