Blog

Sairauksien ennaltaehkäisy syömällä oikein

Oikein syömällä voi ennaltaehkäistä sairauksia ja edistää hyvinvointia – 

Miksi niin moni herää tähän liian myöhään?

Miksi niin moni meistä herää parantamaan ruokailutapojaan vasta kun ylipaino alkaa haitata terveyttä tai sairauden iskiessä? Onhan yleisesti tiedossa, että ravinnon merkitys hyvinvoinnin ja sairauksien ehkäisyn kannalta on valtava. Terveydentilan heikkeneminen olisi niin monen kohdalla ehkäistävissä hieman paremmilla ruokavalinnoilla. Silti tiedon muuttaminen käytännön toimiksi on useimmille vaikeaa. Vaikeaa ehkäpä siksi, että kuvitellaan ruokailutottumusten muutostarpeen olevan niin suuri, että ajatuskin siitä jo lannistaa. Onneksi totuus on usein toisenlainen. Pienemmilläkin ruokavaliomuutoksilla voi tehdä suuria terveystekoja.

Huonot ruokailutottumukset ilmenevät harvemmin sairautena ennen keski-ikää. Nuorena ja terveenä on siis helppo kuvitella, että oma ruokailu on riittävän hyvällä mallilla. Useimmat krooniset sairaudet kehittyvät kuitenkin pikku hiljaa ajan saatossa, eivätkä välttämättä ilmoita itsestään ennen varsinaista puhkeamista. Hyvillä ruokavalinnoilla voi pienentää merkittävästi monien kroonisten sairauksien kuten korkean verenpaineen, sydän- ja verisuonitautien, tyypin 2 diabeteksen, muistisairauksien ja joidenkin syöpien puhkeamisriskiä. Kun puhutaan ravitsemuksesta, lohduttavaa on kuitenkin se, ettei ruokailutottumusten muuttaminen parempaan ole koskaan liian myöhäistä. Hyvä ravinto kohentaa oloa ja energisyyttä välittömästi. Lisäksi monia erityisesti ylipainoon liittyviä metabolisia häiriöitä on mahdollista parantaa terveellisen ruokavalion avulla.

Kuka on pätevä antamaan ravitsemusneuvoja?

Kiinnostus ravitsemusta ja hyvinvointia kohtaan on lisääntynyt valtavasti viimeisten vuosien aikana. Ja se vasta hienoa onkin! Kolikon kääntöpuoli on tosin se, että kaikenlaisten itseoppineiden kokemusasiantuntijoiden ääni kuuluu voimakkaana ja mediakin kirjoittaa usein vähän mitä sattuu. Hyväuskoisille kuluttajille syötetään vaikka mitä huuhaata. On huomattavasti mielekkäämpää uskoa jännittäviin omakohtaisiin kokemuksiin ja ihmeratkaisuihin kuin tylsältä kuulostavaan tutkittuun tietoon. Mediassa ei puolestaan aina ajatella asian absoluuttista totuutta, vaan pikemminkin asian uutisarvoa. Epäterveellinen ravitsemussoppa on siten valmis. Vaikka minkälaisilla ruokavaliomuutoksilla voidaan saada aikaan hetkellistä hyvää ja energistä oloa. Ja on tietenkin hyvä asia, että kuunnellaan omaa kehoa – olemmehan kaikki yksilöitä. Hetkellinen hyvä olo ei kuitenkaan aina tarkoita terveyttä pidemmällä aikavälillä.

Luotettavaa ravitsemustietoa ei ole helppo löytää nykypäivän tietoviidakosta. Hyvinvoinnistaan ja terveydestään kiinnostuneen kannattaa hakea ravitsemusneuvoja pätevältä asiantuntijalta, toisin sanoen yliopistokoulutuksen saaneelta ravitsemustieteilijältä tai –terapeutilta. Parhaiden terveyshyötyjen saavuttamiseksi ruokavaliomuutosten tulisi lisäksi olla pysyviä, ja pysyviin muutoksiin päästän mitä suurimmalla todennäköisyydellä pätevän asiantuntijan avulla. On tärkeätä ymmärtää, että pienilläkin hyvillä arkivalinnoilla on suuri merkitys terveyden kannalta.

 

Linda Ekholm
Ravitsemustieteilijä (Helsingin Yliopisto)